Mediawijsheid gaat over méér dan het gebruik van apparaten. Mediawijs zijn is onderdeel van een groter geheel: een algehele houding van waaruit je kritisch en actief de wereld van vandaag tot je neemt.
Maar wat is dat dan precies?
En wat heb je allemaal nodig om mediawijs te zijn? Mediawijzer.net heeft het antwoord op deze vraag uitgewerkt in de vorm een Competentiemodel Mediawijsheid, dat bestaat uit vier categorieën (Begrip – Gebruik – Communicatie en Strategie) met daaronder tien mediawijsheid competenties.
Begrip
Gericht op het inzicht hebben in de medialisering van de samenleving (competentie B1), begrijpen hoe media worden gemaakt (competentie B2) en zien hoe media de werkelijkheid kleuren (competentie B3).
Gebruik
Technisch gebruiken van apparaten en software (competentie G1) en het oriënteren en
bewegen tussen mediaomgevingen (competentie G2).
Communicatie
Gericht op het vinden en verwerken van informatie (competentie C1), content creëren (competentie C2) en participeren in sociale netwerken (competentie C3).
Strategie
Reflecteren op het eigen mediagebruik (competentie S1) en het inzetten van media om doelen te realiseren (competentie S2).