TIP

Elle Peters heeft als heeft als ict-er en mediacoach in het speciaal onderwijs en I-Coördinator bij de Onderwijsspecialisten, in de loop der jaren veel ervaring opgedaan met het voeren van gesprekken over de online en offline leefwereld van kinderen en jongeren. Zij geeft als tip:

“Vaak willen ze wel praten over wat ze online meemaken, zeker als ze ruzie hebben gehad, maar als hun ervaring is dat er dan gezegd wordt: ‘Je zit ook veel te veel achter die computer’ of ‘Je moet ook geen ruzie maken’ en de consequentie zelfs is

 

dat ze niet meer online mogen, dan zullen ze het wel laten hun zorgen uit te spreken.

In plaats van te oordelen kun je beter vragen stellen: ‘Goh, hoe ging dat dan?’ en ‘Wat zei diegene, wat voelde je erbij?’ De kunst is om trucjes te vinden om ze aan het denken te zetten en er iets mee te doen. Hoe zouden ze het de volgende keer anders kunnen aanpakken?” (‘Sociale media in het speciaal onderwijs – onder redactie van Remco Pijpers, 2016).

OK, MAAR HOE DAN?

Mediawijsheid gaat over méér dan het gebruik van apparaten. Mediawijs zijn is onderdeel van een groter geheel: een algehele houding van waaruit je kritisch en actief de wereld van vandaag tot je neemt.

Maar wat is dat dan precies?

En wat heb je allemaal nodig om mediawijs te zijn? Mediawijzer.net heeft het antwoord op deze vraag uitgewerkt in de vorm een Competentiemodel Mediawijsheid, dat bestaat uit vier categorieën (Begrip  – Gebruik – Communicatie en Strategie) met daaronder tien mediawijsheid competenties.

Begrip
Gericht op het inzicht hebben in de medialisering van de samenleving (competentie B1), begrijpen hoe media worden gemaakt (competentie B2) en zien hoe media de werkelijkheid kleuren (competentie B3).

 

Gebruik
Technisch gebruiken van apparaten en software (competentie G1) en het oriënteren en
bewegen tussen mediaomgevingen (competentie G2).

 

Communicatie
Gericht op het vinden en verwerken van informatie (competentie C1), content creëren (competentie C2) en participeren in sociale netwerken (competentie C3).

 

Strategie
Reflecteren op het eigen mediagebruik (competentie S1) en het inzetten van media om doelen te realiseren (competentie S2).

10 Mediawijsheid competenties

Lees hier meer over het competentiemodel Mediawijsheid. Ook kun je hier meer lezen over de manier waarop deze is vertaald naar de leerlijn Digitale Geletterdheid (V)SO, om scholen te helpen mediawijs te betrekken in hun onderwijs.

Meer...

BLIJVEN PRATEN EN BLIJVEN HERHALEN

Dat geldt voor iedereen, en zeker voor kinderen en jongeren in het speciaal onderwijs. Vooral het gesprek dat je hebt over thema’s rondom mediawijsheid is belangrijk.

Blijf praten over wat je allemaal kunt tegenkomen en geef zoveel mogelijk ruimte om te bespreken waar jongeren tegenaan lopen en waar ze blij van worden. Spreek als ouder ook uit waar  je over twijfelt, waar je juist mogelijkheden ziet, waar je meer over wilt weten en leg bijvoorbeeld uit waarom je bepaalde grenzen stelt.

Voor zo’n gesprek is dus een open houding nodig van alle betrokkenen.
Dat is niet altijd gemakkelijk, maar oefening baart kunst! Want, door dit herhaaldelijk en positief  te doen en niet alleen als er iets vervelends is voorgevallen, bouw je vertrouwen op en zal je zien dat het vanzelfsprekender wordt om ervaringen met elkaar te delen.

Zie de gesprekskaarten als leidraad voor waar je het allemaal over kunt hebben en als hulpmiddel om een gesprek stapsgewijs op te bouwen.

Aan de slag

Lees hier meer over hoe de gesprekskaarten werken, kies een thema en ga samen aan de slag!

Meer...

BINNENKORT MEER…

Voor nu zijn er een aantal thema’s uitgewerkt in de gesprekskaarten.  Natuurlijk zijn er nog veel andere  thema’s om met elkaar te bespreken.

Welke thema’s en gespreksonderwerpen zie jij hier graag terug? De categorieën in het Mediawijsheid competentiemodel (zoals hierboven beschreven) kunnen je helpen bij de vraag wat dat allemaal kan zijn.

 

 

 

 

.

Laat het ons weten!

Welke thema’s en gespreksonderwerpen zie jij graag terug op Gewoon Mediawijzer?

Meer...