Blijven praten en blijven herhalen
Naast het gericht werken aan de leerdoelen gericht op kennis, vaardigheden en houding, speelt het gesprek dat je hier met elkaar over hebt een grote rol. Dat geldt voor iedereen, en zeker voor kinderen en jongeren in het speciaal onderwijs.
De technische behendigheid van leerlingen betekent niet altijd wijsheid. Veel van de ICT-basisvaardigheden worden als vanzelf aangeleerd. Vooral het gesprek dat je hebt over hoe deze vaardigheden worden ingezet is belangrijk. Blijf daarom praten over wat je allemaal kunt tegenkomen en geef zoveel mogelijk ruimte om te bespreken hoe media invloed hebben op ons dagelijks leven, waar jongeren tegenaan lopen en waar ze blij van worden.
Zie de gesprekskaarten als leidraad voor waar je het allemaal over kunt hebben en als hulpmiddel om een gesprek stapsgewijs op te bouwen. Voor zo’n gesprek is een open houding nodig van alle betrokkenen. Dat is niet altijd gemakkelijk, maar oefening baart kunst! Want, door dit herhaaldelijk en positief te doen en niet alleen als er iets vervelends is voorgevallen, bouw je vertrouwen op en zal je zien dat het vanzelfsprekender wordt om ervaringen met elkaar te delen. Door communicatie in stand te houden kun je samen mogelijkheden benutten en kan er preventief worden omgesprongen met mogelijke(media)missers.